vrijdag 11 augustus 2023

Schorsmarpissa


 Wat een schoonheid! Dat liep zomaar op het venster in de schuurdeur. Snel een glazen potje gepakt en de spin gevangen. ( Op verschillende fora en in spinnenboeken worden spinnen om ze  te determineren soms gedood! Met alcohol of door ze in de diepvries te leggen !?. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik vang ook geen vogels en dood ze om ze te determineren.)  Ik gebruik alle mogelijke potjes die onder de lens van microscoop en binoculair passen om ze te vergroten en te fotograferen. Maar laat ze na afloop weer los.

Dat dit geen Kruisspin was zag ik direct, maar wat dan wel? Een grote kop, veel ogen , waarvan de de twee middelste heel groot. Met bovenstaande foto lukte het de determinatie-computer de spin te benoemen als een Schorsmarpissa, behorend tot de familie van de Springspinnen. Ze maken geen web maar bespringen een prooi om ze op te eten. Vandaar dan ook de vele ogen. Deze Springspinnen moeten dus scherp zien. De naam schors kan ik nog begrijpen, camouflage op een boom, maar wat marpissa is? Ja,  de wetenschappelijke naam van de  familie, maar betekenis van het woord? Het is een vrouwtje, ze heeft een gele snor. De mannetjes hebben geen snor.

P.S. Mijn Gewone Tandhaak onder het deksel van de groene container zit nog steeds bij haar bolletje eitjes. Zie logje paar dagen terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten