dinsdag 14 november 2023

Strekpoot





Er zat vanmiddag nog een spin in de buurt van de schuurlamp, maar of deze spin op het licht is afgekomen weet ik niet. Zijn spinnen gevoelig voor licht?? Ik dacht direkt aan een  Hooiwagen , maar welke?  Er zijn meerdere soorten. Ik heb al eens een Rode Hooiwagen gehad, maar deze? Vorig jaar omstreeks dezelfde tijd  op 23 november had ik 'm ook blijkt : de Strekpoot. De naam is duidelijk, de achterste poot heb ik op 3 cm. gemeten. Alle poten worden in rust naar op zij gestrekt. Ze kunnen 5 cm. worden. De soort is pas sinds de 90-er jaren van de vorige eeuw in ons land op enkele plaatsen, nu is hij overal. Dat rode puntje bovenop het lijf is een oog. In werkelijkheid zijn het twee ogen aan weerszijden van een verhoging. Bij  spinnen vind je die op de vreemdste plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten