woensdag 22 november 2023

Havikje pesten.


 M'n achtertuin tot aan de Bovenlanden was behoorlijk leeg. Nauwelijks ganzen en die er waren zaten nog   langs de Zuidertocht ook , te ver voor halsringen. Dus maar eens andere polders opgezocht, ook niet veel zaaks. Waar die duizenden Kollen dan zitten, misschien aan de overkant bij de Groene Jonker? Laat ik daar maar weer eens kijken. Je zit daar ook hoog , zodat je over de rietkragen heen kijkt. Bij de Waverhoek is dat de ellende, vandaar dat ik daar nooit meer kom. 

Als je uit het dorp Noorden komt richting Zevenhoven heb je op de hoek van de Kousweg en de Hogedijk een paardenfokkerij/manege. Hun weilanden staan vol hekken om de paarden op verschillende percelen te laten grazen (?). Tot mijn verbazing stonden  er geen paarden, maar zat het vol met grazende Kolganzen en Grauwe Ganzen. Niet bang voor het hekwerk, alsof ze daar wel vaker kwamen. Dat zal best. Maar wel een gek gezicht. Ik moest door het hek kijken of er halsringen waren. Plotseling werd ik afgeleid door jagende Zwarte Kraaien: duikvluchten nemen op een bepaalde plek. Daar moest dus iets zitten dat ze wilden opjagen, of er mee spelen. De telescoop erop en ik zag een grote roofvogel, een jonge Havik gelet op de gele en oranjebruine strepen op zijn lijf. Dat ging een tijdje door. Zwarte Kraaien , is mijn indruk, vinden dat gejaag en gepest wel leuk. De Havik vloog na een tijdje weg, achtervolgd door een enkele Kraai.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten