donderdag 23 november 2023

Langpootmug

 Dit is wel een latertje en dan ook nog in een stadstuin op mijn schuur. De meeste Langpootmuggen ( zie foto) kom ik in het voorjaar en de zomer tegen in het weiland waar ik aan weidevogelbeheer doe en ik veel fotografeer. Hun larven ( emelten genoemd en lelijk van uiterlijk) zitten vooral in de weilanden waar ze zich te goed doen  aan de bladeren , niet de wortels, van de planten. Bij sommige landbouwers is de schade aanzienlijk en ze  kunnen biologisch bestreden worden met bijvoorbeeld aaltjes. Kauwen en Spreeuwen jagen er ook op. 

Ik heb op 17-9-2019 ook een foto van een Langpootmug afgebeeld, deze op de kopfoto is fraaier. De vleugels zijn wat uitgespreid zodat je de tekening kan zien. Ook zijn de haltertjes zichtbaar, vlak achter het eerste vleugelpaar. Hoewel een mug, de Langpoot heeft maar één paar vleugels. De haltertjes werken als  een gyroscoop, Ze helpen bij het koers houden tijdens het vliegen. Een Langpootmug is ongevaarlijk, hij bijt niet. Hij leeft maar enkele dagen , bedoeld om zich voort te planten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten