maandag 17 april 2023

Vr. Bruine Kiekendief


 De cameraval aan het damhek had weinig spannends: een Blauwe Reiger die landde naast de camera en en het vrouwtje Bruine Kiekendief was er ook. Vorige week al het mannetje. Op afstand. De gele pet op de verder bruine vogel is duidelijk te zien. Een paar kraaien hebben belangstelling voor de kiek, waarschijnlijk heeft ze een prooi bij zich. Kraaien houden dan van sarren. Een paartje Grauwe Ganzen toont geen enkel ontzag en ze komen gewoon dichterbij.


Weidegevogel: Eindelijk weer eens een nest; nu van een Slobeend die ik toevallig tegenkwam. Wel op een voor een Slobeend vreemde plek. Vlak  langs de slootkant. Een Slobeend broedt bijna altijd midden op het weiland.  Als een boer gaat maaien levert dat vaak problemen op. Het nest, en vaak de eend ook, worden uitgemaaid. Slobeenden verraden hun aanwezigheid door dat het mannetje in een sloot naast het weiland rondzwemt en enorm waakzaam is. Kom je te dicht bij dan vliegt hij grote cirkels om je heen. Als ik zeker weet dat er een nest ligt op het te maaien land loop ik met een neststok in beide handen over het weiland om het vrouwtje van het nest te jagen. Zo niet dan wordt ze gegarandeerd uitgemaaid. Slobeenden blijven tot het laatste ogenblik zitten.

Als een broedende Slobeend plotseling haar nest moet verlaten schijt ze de eieren onder de poep. Een soort bescherming denk ik. Je wil niet weten hoe dat stinkt. Ik heb Gerard V. eens mee gehad de wei in. Vonden we ook een Slobeend die scheet Gerard onder. De auto stonk een paar dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten