woensdag 12 april 2023

Dood.


 Ach wat zielig, hoor ik hier en daar. Ja, dit kuikentje heeft pech gehad, doodgewone pech om eerder dood te gaan als de rest. Dat's de natuur. Lag achter bij mij op het tuinpad, 6 meter uit de gevel waar zij/hij geboren is in een nest onder de  onderste dakpannen boven de dakgoot. Huismussen, ik heb de laatste jaren een flinke populatie Huismussen weten te verleiden tot nestelen en broeden door gewoon nu en dan te voeren. Zie vroegere filmpjes . Ik denk dat het een jonge Huismus is, de Spreeuwen zijn nog aan het nestelen.

Maar hoe komt dat beestje nou 6 meter uit de gevel terecht? En hoe komt íe uit het nest? Dit zal wel veroorzaakt zijn door een predator, maar welke. Een Ekster? een Kauw? Ik denk een Kraaiachtige die een nest geplunderd heeft en dit jong heeft meegenomen naar de Lijsterbes en hier de prooi verloren  heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten