donderdag 27 april 2023

Twee instincten


 Dieren volgen hun instinct wordt vaak beweerd, een instinct is een soortspecifiek en aangeboren gedragspatroon. Vogels gaan broeden als ze eieren hebben, ze worden dan gestuurd door hun broedinstinct. Als ze tijdens dat broeden belaagd worden, of ze "denken" dat dat zal gebeuren speelt hun vluchtinstinct op. Ze vliegen van het nest en gaan in een boom of op een paal  zitten of strijken op afstand neer. Een Kievit heeft een sterk vluchtinstinct, je hoeft maar het weiland te betreden waar ze hun nest hebben of ze vliegen op. Een Scholekster sluipt een eind weg, sterk vluchtinstinct. Maar dan het omgekeerde: een  Grutto gaat in het begin van het broeden ook vrij snel op de wieken. Is het broeden gevorderd dan speelt dat broedinstinct een steeds sterkere rol , dat wordt zo sterk dat de Grutto in het laatst van de broeddagen blijft zitten. Dat gebeurde mij vanmorgen weer. Ik wilde wel eens zien of de eieren er nog waren want ik had de vogel niet zien wegvliegen. Er lag iets bruins op de plek van het nest en dat bleek de broedende Grutto te zijn. Zie foto. Ik heb wel eens zo'n dappere Grutto aangeraakt en die vloog niet weg. Ik heb dat maar niet bij deze Grutto geprobeerd, kost weer energie. Met dat grote oog van haar hield ze me goed in de gaten. Foto genomen met de telelens, dus op afstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten