zaterdag 15 april 2023

Weidevogels, Cameraval en Zeearend.


 Allemachtig, wat een drukte met die hobby's van me. Toen ze nog mijn beroep waren, was het rustiger. Klokslag negen stond ik geparkeerd langs de Ter Aase Zuwe in Demmerik,  om het weidevogelvolk weer eens te aanschouwen. Ik hol nooit direct de wei in, eerst kijken en interpreteren wat er gebeurt. Nog niet veel veranderd sinds gister. Wel gingen het broedende Grutto-paar en het  Kievit-paar, ook broedend,  de lucht in om een overvliegende Zwarte Kraai weg te jagen. En, ook belangrijk om te weten, er kwamen verder geen vogels, bijv.  Tureluren of Scholeksters, uit het gras. Duidelijk een aanwijzing dat door die soorten er op perceel 3, nog niet gebroed wordt. Er zijn enkele Tureluren en een paartje Scholeksters, parend, maar geen aanwijzingen voor nesten. Het is dit jaar VET mager. En als je dan van Otwin N. hoort dat hij al plm. 30 nesten aan de Gagelweg heeft , zakt de moed je in de laarzen. Wel in de verte minstens twee Grutto's bezig met een nest aan het maken. Waar de Scholeksters uiteindelijk hun nest gaan bouwen?? 

Cameraval: ik had de camera aan een hek bij een dam gehangen, met uitzicht op de Scheidingswetering, die loopt tussen het reservaat- en het agrarisch gedeelte van polder Demmerik. Ik hoop nog altijd op een Visotter, maar ik hoor de laatste tijd niks over spraints (braakballen) e.d. Thuisgekomen en gekeken op de laptop viel het inderdaad tegen, een Haas die in het donker voorbijkwam, een paar auto's op de TAZ en in het ochtendgloren het mannetje Bruine Kiekendief, die in het halfduister even ging zitten. Verder geen spannende dingen. Kaartjes gewisseld. Stug blijven volhouden.

Toen toch nog even helemaal naar achteren op perceel 6 waarvan het laatste stuk naast het reservaat ligt. Misschien is daar nog wat te fotograferen. Nou!!!!!!! Dat was BINGO: eerst kwam een Purperreiger omhoog, toch een pracht van een vogel. ( Zie kopfoto) Een paar dagen geleden had ik hier een Roerdomp. Toen trokken wat vogels in de verte richting N201 de aandacht. Ik dacht eerst aan een Buizerd die aangevallen werd door Grutto's, maar dichterbij bleken het Grauwe Ganzen te zijn die, ,hou me vast, een Zeearend begeleiden in paniek. Duidelijk alles in de lucht. Een Grauwe Gans vliegt niet op voor een Buizerd, voor een Zeearend wel. 

De Zeearend vliegt op de foto links van het midden, boven. Dan ging hij zitten en alle Grauwe Ganzen gingen om hem heen zitten in de waakhouding: halzen gestrekt. Dat herhaalde zich een aantal malen, de ganzen gingen steeds mee. En ik maar foto's nemen. Er zit altijd een goede bij. Kijk maar eens op waarneming.nl. Wat sommige fotografen durven te downloaden. Ik ben blij met m'n nieuwe telelens van Canon, hoort bij de camera. Uiteindelijk gebeurde hetzelfde als vorig jaar, de arend vertrok richting  De Gagel. Misschien hoort hij thuis op Nieuwkoop.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten