woensdag 5 april 2023

Weer kleurafwijking.


 Vorige week kreeg ik van een vrijwilliger weidevogelbeheer een foto van een nest met Kievitseieren die een nogal afwijkende tekening hadden. Deze afwijking komt vaker voor blijkt.   Van  vrijwilliger Gijs, kreeg ik vandaag deze foto ook van een Kievitsnest , wat is er aan de hand met de Kieviten? Nu heeft één ei duidelijk dezelfde  afwijking, de andere eieren zien er ook wat haveloos uit. Ik dacht eerst dat het een Gruttonest was, het ei linksonder heeft dezelfde vage tekening als dat van een Grutto.Wat de oorzaak van deze miskleur is weet ik niet, als een vogel tekort aan kalk heeft kan dat gevolgen hebben voor de dikte van de eischaal. Zo kan de schaal zo dun worden dat er geen broedrijp ei kan ontstaan. de schaal breekt. Wat deze kleurafwijking veroorzaakt? Misschien toch een erfelijke fout. Gijs bedankt.


WEIDEGEVOGEL:

Ik heb mijn cameraval bij mijn Gruttonest gezet, benieuwd wat dat oplevert. Van een Kievit en een Scholekster heb ik al filmpjes. Misschien lukt een Tureluur ook nog eens. 

In mijn gebied zat een zieke Grauwe Gans, vogelgriep?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten