maandag 28 maart 2022

Nog eens de Zeearend (en ?)


 Ik kreeg twee reacties op de waarneming  op Waarneming.nl van een , zo mogelijk twee, Zeearenden. Reageerders daarvoor dank.

Er wordt gesuggereerd dat het een Buizerd of een Zwarte Kraai zouden zijn en de ander heeft het over twee Buizerds.  Wel om met de laatste opmerking te beginnen, in de afgelopen weken heb ik nu vier x een Zeerarend de vogelbevolking van de Polder Demmerik de stuipen op het lijf zien jagen, dat lukt een Buizerd niet. In de 20 jaar dat ik in Demmerik loop als mijn weidevogelheergebied zitten er elk jaar 1 of 2 paar Buizerds. Nog nooit iets dergelijks waargenomen. Bovendien heb ik de beide vogels , van de foto's, vanuit de verre polder naar mij toe zien vliegen. Overal paniek. 

Dan merk ik dat voor een dergelijke foto eigenlijk meer vogels op de plaat afgebeeld moeten worden om referentie te krijgen. Maar de aanvaller was beslist geen Buizerd. De Zeearend die ik op 15 maart waarnam ging richting Gagel-Donkereind waar hij toen wel door een Buizerd werd aangevallen. Een Buizerd is ongeveer twee keer zo klein als de arend. Zou me vanmiddag wel opgevallen zijn. 

Maar ik heb nu nog geen idee of de waarneming van de tweede klopt. Bij twijfel moet een waarneming worden geschrapt. Maar dat de ene vogel een Zeearend was staat voor mij vast.


DINSDAGOCHTEND: ik zag dat de deskundigen van waarneming.nl de waarneming van mij gister van twee vogels versimpeld hebben tot een Buizerd. Ik heb deze waarneming onmiddellijk van hun website gehaald. Ik laat me mijn  waarnemingen in het veld , deze keer een halfuur staan kijken en fotograferen, niet voorschrijven door een vogelaar achter een buro. Ook enigszins mijn eigen schuld, ik had betere foto's als bewijsmateriaal moeten leveren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten