maandag 14 maart 2022

Lente (vervolg)

 


De eerste koeien in de wei langs Oukoop. Nu er een koe in de wei is komen er meer. Ik zag ze geen rare sprongen maken, ze hebben dat  vanochtend al gedaan, denk ik.

Ik hoorde de eerste Fitis.

De Huismussen zijn nog bezig met strootjes, toch denk ik dat er al eitjes zijn bij mij onder de dakpannen.

Naast mussen heb ik broedende Spreeuwen, dat hoor ik en dat zie ik: ze zitten via de rand van het zolderraam onder de  dakpannen en schijten bij het verlaten van het nest het raam onder.

Nu de nachtvorst zo langzamerhand aan het verdwijnen is kan ik de Vlinderstruiken snoeien. Kan niet eerder want de vorst kan  de wond beschadigen.

In Demmerik nog altijd vele duizenden ganzen, voornamelijk Kollen, maar ook wat Brandganzen zaten ertussen. In het verleden was polder Demmerik altijd de laatste verblijfplaats van ganzen. Van hieruit vertrekken ze oostwaarts, dat kan tot wel halverwege April gebeuren.

De gele kopstreep van de mannetjes Smienten wordt langzamerhand wit. De veren slijten.

Nog een filmpje van het plasdras gisterochtend vroeg. Ik heb vanmiddag de camera  in het water gezet, misschien is het infrarood bereik nu wel voldoende.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten