donderdag 3 maart 2022

Gefilmd ! Mustela putorius


 Al enkele jaren ligt er op een verlaten ongebruikt stuk dam (verbinding tussen bijv. twee weilanden) een afvalhoop van riet en andere dode polderbegroeiing. Vorig jaar zat er opzij al een opening in en ik heb er in gepord en herrie gemaakt maar er kwam geen teken van leven uit. Dit jaar was ik voor het eerst deze week in mijn hele weidevogelgebied om weer eens wat gras onder de laarzen te voelen. Bij de genoemde hoop was nu duidelijk een paadje te zien, platgetrapte planten en riet, dat liep van en naar de opening. Iets lager zat nog een opening, maar met minder duidelijk een pad. Ik heb voor beide openingen wat stengels gezet ( zie foto boven)  en de cameraval opgehangen aan een hekpaal op de hoogte van de hoofdingang (?) Vanochtend in de kou met zon, of andersom zoals je wilt, er naar toe  en ziedaar de beide stengels waren weg ! (zie foto onder) Dus toch , bij de andere opening waren ze nog intact.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                  Het kaartje uit de camera en een andere 32GBer erin , op naar de auto waar ik met de laptop, die ik had meegenomen, het resultaat kon bekijken. Uiteraard filmpjes van mezelf aan het begin en eind, een paar van de situatie overdag zonder enige beweging die de video start, maar in het midden twee filmpjes uit de nacht en daar kwam het beest Geen Visotter waar ik altijd op hoop, maar die heeft een nest in de wal met een ingang onder water. Een Bunzing! Een paar keer bekeken of het ook een andere marterachtige zou kunnen zijn, thuis het boek van Edo van Uchelen "Bunzing, Hermelijn en Wezel" ( zeer aanbevolen) erbij gepakt en ik weet bijna zeker dat het een Bunzing is. De oren hebben grijswitte randjes, hij heeft een soort donkerbruin masker rond de ogen en het torso heeft een gelige ondervacht. Op de video duidelijk te zien maar je moet wel snel kijken.

Als ik goed kijk breekt de Bunzing zelfs de twee stengels weg, hij komt hier deze nacht voor het eerst. Ik zie niet dat hij in het hol blijft. Wordt dus vervolgd,  ik ga morgen de camera op een andere plaatsen opstellen.
Op een laptop kun je het beeld vergroten, op een iPad niet.



2 opmerkingen:

  1. Oei,ik mis een witte snuit ?
    Filmpje door gestuurd naar Edo.
    Mooie opname....otter ?
    Dank voor opsturing.
    Geniet van het prille voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen