dinsdag 6 april 2021

Weidevogelnieuws 2


 Allereerst mijn ekskuus aan de weidevogelmensen, jullie coordinator Gijs attendeerde mij erop. Graag de mailtjes toesturen in Blind Copy. Groot gelijk. Lezers die mij al langer hebben meegemaakt weten dat ik altijd al deed. Nu even niet opgelet, ik probeer na jaren van zorgen en zorg weer wat op te krabbelen, het gaat moeizaam. 

Vanuit mijn mobiele schuilhut (auto) ga ik bij het weidevogelbeheer altijd eerst een poos staan om te ontdekken wat er zich in het veld afspeelt. Soms sta ik wel een uur stil, en maar kijken en kijken. Zo ontdek ik regelmatig vanjuit de auto een nest. Zo ook vandaag. Ik had de auto wat verplaatst en kreeg op het tweede perceel een klein bruin koppie, dat nauwelijks boven het gras uitstak, in de gaten. Een Grutto die maar bleef zitten en druk bezig was het nest te maken?? Een poos later zat íe er nog , dus toch maar een gekeken na een peiling te heen genomen.  En koud dat het was. Ik stapte nog niet weiland in of de vogel kwam al omhoog en ging een stukje verderop zitten. Na een eind gelopen te hebben, goed voor de warmte, op de gepeilde plek gezocht en het nest gevonden:4 eieren en de Grutto zit dus te broeden. Zodra het mooier weer wordt gaan de koeien in dit perceel, mijn weidevogelboer Gijs zal een schrikdraadje rond het nest zetten, werkt veel beter dan een nestbeschermer.

En de Kieviten blijven maar weg. Gijs Klunder reageerde op mijn oproep om ervaringen te mailen: bij hem was het in de Waardasackerpolder bij Abcoude ook rustig. Vorig jaar 12 nesten omstreeks deze tijd, nu nog maar 5. Jeanet Baas ontdekte vorige week in het Lisdoddenproject achter de Nieuwe Begraafplaats in Wilnis 80 Grutto's. Ook plasdras. Een nieuwe stek voor de Grutto's. Op ons plasdras is het nog rustig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten