dinsdag 27 april 2021

Grutto uit.


 Dit was het overgebleven Grutto-nest. Ben er gedurende het broeden niet bij geweest voor de rust, vanuit de verte zag ik het mannetje in de buurt en dat was een goed teken. Ik ging nu op een ernaast liggend perceel even zoeken, een nieuw Gruttonest? Nog niet, maar dat komt nog wel. Door het warmere weer zijn de vogels weer wat actiever. Maar wat me opviel , een paartje Grutto's alarmeerde dusdanig heftig dat ik constateerde dat dit geen nestalarm was maar een alarm om de jongen te beschermen. Dan zou het nest dus uit zijn. Ik ben gaan kijken en er lagen twee verfomfaaide doppen in het nest: UIT.  Gelukkig.

Nu geen nesten meer en heb vooraan bij Gijs en Jolanda tot volgend jaar gezegd. Hopelijk is dat nog te vroeg, ik verwacht nog wat Tureluren, een Grutto ( tweede leg) Scholeksters, en wat eendensoorten.

Op de foto het nest, typisch zijn de grashalmen die over het nest hangen. Bij lang gras letten wij vooral hierop, eieren zie je niet meer.  Gijs kan het stroomdraadje weer weghalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten