maandag 26 april 2021

Botaurus stellaris RIP


 Sommige, misschien wel veel, websites/webloggen drukken geen foto's af van nesten en dode vogels. Ik wel. Dat is ook natuur. Zo werd vanmiddag mijn aandacht getrokken door een dode bruine vogel langs de Ter Aase Zuwe, mijn uitvalsbasis voor mijn weidevogelbeheer. Het beest lag er nogal verfomfaaid bij. Ik dacht eerst aan een soort uil, maar toen ik de vogel omdraaide zag ik tot mijn grote schrik dat het een Roerdomp was!!!. Allemachtig, waarschijnlijk heb ik ergere krachttermen gebruikt, maar een Roerdomp hier in polder Demmerik is een zeldzaam verschijnsel en nu een dode! Hoogstwaarschijnlijk gesneuveld door een auto. De wegenbeheerders hebben op deze plek een barriere tegen doodrijden van Visotters gebouwd. Een Roerdomp vliegt erover heen op auto-hoogte. 

Ik dacht een moment aan laten opzetten maar uit ervaring met een andere beschermde vogel weet ik dat het nogal wat toeters en bellen vraagt om deze vogel naar een preparateur te sturen. Zelfs de politie komt eraan te pas om een verklaring uit te schrijven dat de vogel niet gestroopt is. Bovendien zit mijn diepvries helemaal vol. Dus heb ik het lijk verderop bij de sloot in de berm gelegd. Zonde, zeiden we vroeger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten