vrijdag 16 november 2018

Mist.


Boom in de mist. Eenzaam,  nu en dan wat Wilde Eenden in de sloot, soms een paar Smienten, een enkele Blauwe Reiger die z'n neef de Grote Zilverreiger wegjaagt, wat later in het winterseizoen de Grauwe en de Kolganzen, op de aanliggende weilanden, die zich tegoed doen aan het gras dat later door de boer als eerste eiwitrijke snede  gemaaid wordt. In z'n kruin nestelde nog geen vogel, teveel takken te dicht bij elkaar?

"Tuuuuuuuut", een passerende auto op de Gagelweg stoort me bij mijn overpeinzingen en toetert me aan de kant. De eenzaamheid hier valt dus wel mee en de rust tegen.

Goed weekeinde.


P.S.
Nog even de Grote Zilverreigers van gister: Collega vogelaar Tijs vd. Berg denkt in de richting van baltsgedrag, immers, zegt hij, Blauwe Reigers zijn er ook vroeg bij. Maar dat doen ze  voornamelijk bij het nest in een kolonie. Mijn "helpdesk" in Friesland , Jan Kramer, sorry Jan, denkt meer aan een dreiging van boven. Een roofvogel?  Een kwartier voordat de foto genomen werd gingen alle vogels de lucht in, grote paniek. Een Slechtvalk is eigenlijk de enige roofvogel die dergelijke paniek veroorzaakt, een Havik kan er ook wat van. Maar ganzen die op de wieken gaan voor een Slechtvalk?
Wat die dreiging dan geweest is, ik heb geen idee. In ieder geval zag ik geen boer die vogels wegjoeg. Het blijft dus gissen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten