donderdag 1 november 2018

Ganzen in de polder.

Gister weer even in polder Derde Bedijking bezig, voortaan begin ik daar. Voorlopig valt polder Groot Mijdrecht tegen. Maar dat kan zo veranderen. In de gaten houden. De Grauwe -  en de Kolganzen zaten behoorlijk verspreid langs de Hoofdweg en Molenland. Nu ook weer een twintig Brandganzen, ik wacht nog steeds op de eerste aflezing hier bij de Brandjes. Mijn hoop is nu gevestigd op de halsringen, de pootringen hier aflezen is nooit wat geworden. Is het gras hier langer dan in bijv.  Friesland ?

Ben een paar uur bezig geweest met "scannen", maar geen enkele halsring kunnen scoren. Dit euvel doet zich in het begin van elk winterseizoen voor: dan denk je dat er minder gehalsringde ganzen zijn. Ik heb zelfs wel eens gedacht dat ik wat aan m'n ogen had. Gelukkig komen ze na verloop van tijd tevoorschijn, hoe het kan weet ik niet. Maar, niet in paniek raken.
Voor het archief heb ik eerst een groepje ( gezin?) Grauwe Ganzen op de foto gezet, de ogen waren scherp dus aardig gelukt. Iets verderop zat een groep Kollen. Wat apart van de andere. Ik telde 5 jongen en twee adulten. ( Zie kopfoto) Een gezin? Aan het begin van het seizoen wordt door deskundigen altijd gelet op het broedresultaat door de jongen per gezin te tellen. Ik houd me daar niet zo mee bezig, vandaar dat ik me afvroeg of 5 jongen in een gezin vaker voorkwam.
Op internet gespeurd en in Vögel Mitteleuropas bij Bläßgänse gezocht, niets gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat er geen literatuur over is. Ten einde raad maar weer eens mijn deskundige in nood Jan Kramer, ganzenkenner en schrijver van de Nieuwsbrief over ganzen, gemaild  plus foto.
Hij bericht terug dat het regelmatig voorkomt,  zo nu en dan, er zijn zelfs waarnemingen, in zijn toegestuurde Nieuwsbrieven uit zijn archief, van gezinnen met 7 en 8 juvenielen ! Hoe hebben ze ze groot gekregen ? Jan bedankt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten