maandag 17 augustus 2015

Te korte angel


Ook Wespen worden ingepakt als ze terecht komen in een spinnenweb. Door trilling in de signaaldraden van het web merkt een spin, in dit geval een Kruisspin, dat " hij beet heeft". Dan volgt razendsnel het inpakken van de prooi met webmateriaal en wordt gif ingespoten. Daarvoor heeft de spin aan de voorkant twee bovenkaken die een klauwachtige structuur hebben, dus scherp, en waarmee het gif het prooidier binnen gebracht wordt.. Dit gif bestaat uit eiwitten, aminen en polypeptiden. Een aantal van deze stoffen verstoort de communicatie tussen de zenuwen en de spieren waardoor verlamming optreedt.
Andere stoffen breken de cellen af, hierdoor sterft het dier  en worden enzymen ingespoten waarmee de cellen worden verteerd. Deze vloeistof wordt daarna opgezogen en opgeslagen in de maag van de spin, zodat deze een groter achterlijf krijgt. De spin kan dagenlang teren op één prooidier.
De Wesp heeft nog geprobeerd zich te verdedigen door met z'n angel te steken, kijk maar, aan de achterkant steekt dwars door het "inpakpapier" een  klein angeltje omhoog. Het mocht niet baten, ik denk dat Kruisspinnen instinctmatig de gevaren weten te ontwijken. Het angeltje was te kort.

Nog even de eendensnavel: Bert V. vond de snavel eerder geel dan groen, zoals ik vermeldde en hij heeft gelijk. Ik bedoelde natuurlijk niet het harde groen zoals de kop van het mannetje, maar meer het olijfgroen. Is misschien nog te groen en ik zal me voortaan houden aan de omschrijving in de ANWB Vogelgids: " snavel is eenkleurig dof geel ( met groene zweem)."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten