donderdag 13 augustus 2015

Eclipskleed

Momenteel is er niet zoveel te beleven in de Avifauna, de jongen zijn groot en voor het merendeel al zelfstandig, alhoewel ik in onze tuin en het aanliggend gemeenteplantsoen regelmatig een Winterkoning hoor alarmeren die twee of drie jongen waarschuwt en verzorgd. Het broeden zit erop en veel vogels gaan in de rui. Tijd om het versleten prachtkleed ( broedkleed) te vervangen voor wat nieuws.                                                                                                    Eenden hebben een overgangskleed. We noemen dit het eclipskleed. Mannetjes lijken dan als twee druppels water op de vrouwtjes. Alleen de groene snavel geeft aan dat het om een mannetje gaat. Zie foto van gister.  Een vrouwtje heeft een oranjesnavel met op de bovenkant grijszwarte tinten. Doordat alle slagpennen in één keer geruid worden kunnen eenden, en trouwens ganzen ook, een poos niet vliegen. Ze trekken zich terug in rustige sloten en plasjes. Bij de rechter eend zie je al wat groen doorschijnen, dat wordt weer een mooie groene kop.

Vorige week vrijdag had ik een logje over een nachtvlinder. Ik veronderstelde dat het een Huismoeder was. Ik heb Patrick Heijne om raad gevraagd en hij kwam ook o.a. uit op een Huismoeder.Via Facebook , ik zit niet op Facebook, kreeg hij bevestiging van deze soort. Patrick bedankt.

Onze Magnolia heeft voor de tweede keer gebloeid. Dat doet 'ie elk jaar, zij het wat minder uitbundig als de eerste bloei. Ik ben erg benieuwd of er nog Aliens tevoorschijnkomen.  Zie blogje 5 december 2014.



Als zaadpluis van een distel in spinrag verzeild raakt ( zie kopfoto) is het geen wonder dat ook een Haft ( Eendagsvlieg) hetzelfde overkomt. Vederlicht dansen ze een paar uur tot enkele dagen lang om te paren  en dan kom je wel eens een oud spinneweb tegen. Ik denk dat de maker van dit web dit verlaten heeft, het ziet er niet uit, en de Haft is niet opgepeuzeld, maar kon zichzelf niet bevrijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten