maandag 16 maart 2015

Watersnip


De foto van het vorige logje laat de pootafdrukken en de sonderingsgaatjes van  Watersnippen zien. We zijn gewend dat we Watersnippen in of bij het water kunnen waarnemen, zoals bovenstaande foto, die genomen is in de Waverhoek. Hele rijen zitten daar vaak langs de kant van het water. De afgelopen week was ik enkele malen op m'n maisveld, waar ik de weidevogels volg, en bij het lopen over de akker spatte de ene Watersnip na de andere op. Dat gaat al gauw in de richting van de twintig. Ik merk dit elk jaar weer. Op de grond zien zitten doe je ze niet door hun uitstekende camouflage, alleen het zigzag-wegvliegen met meestal een luide schreeuw verraadt hun aanwezigheid. Ze zoeken de zachtste delen van de akker op, let op de grote tenen, en daar gaan ze foerageren met hun lange snavel Deze wordt een behoorlijk eind in de grond gestoken, sonderen noemen we dat, en daar voelen ze met hun uiterst gevoelige snavel of er een prooi verscholen zit in de modder. ( We noemen ze tastjagers, bijv. Kieviten zijn zichtjagers) Deze prooi kunnen ze waarnemen met de "Lichaampjes van Herbst", dit zijn de gevoelige uiteinden van de zenuwen in de snaveltop. Zij zijn gevoelig voor drukverschillen. Een prooi beweegt meestal en dat geeft verandering van druk in de aarde of blubber. De hele snaveltop is omsloten door modder en toch krijgen ze de prooi naar binnen. Dit doen ze, niet door de prooi naar boven te halen, maar door de uiteinden van de twee snavelhelften, de bovenste helft meer als de onderste,  naar buiten te buigen.. Als met een tang wordt de prooi gepakt en naar binnen gewerkt. Dit is bij de meeste steltlopers met lange snavels zo. Dus  de Grutto, maar ook een Bonte Strandloper, die een wat kortere snavel heeft. Als scholier heb ik eens een gewond Bontje in een doos op m'n kamer gehad , ik voerde kleine regenwormpjes en toen vielen  me de buigzame snaveltoppen  al op.
Weidevogelbeheer: 'k Heb vandaag m'n eerste Kievitseieren gevonden, twee in een nest. De boer heeft op 13 maart al een broed Kievitseieren gevonden, deze zit nu te broeden. Als dat maar goed komt met de jongen straks als het nog koud is. Zij is de tiende gaan leggen, nadat ik dat nest ontdekt had. 's Morgens was het nog leeg, misschien heeft ze gewacht tot ik verdwenen was. Bij de nesten hebben we neststokken geplaatst, zodat we makkelijker op afstand met de  kijker kunnen controleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten