donderdag 5 maart 2015

Het eerste Lieveheersbeestje

Mijn vrouw zag het eerste Lieveheersbeestje in de tuin. Op een bankje. Heel sloom, net of het pas wakker was. Een aantal Lieveheersbeestjes overwintert. Vooral in holtes en onder plakken schors. Als ik vroeger voor de winter het opgerolde zeil van de boot haalde kwam ik hele legers tegen, die dachten een lekker plekje voor de winter te hebben gevonden.  Helaas.                  Veel voedsel zullen ze nog niet vinden, vooral Bladluizen hebben ze op het menu. Er zijn websites die alleen over Lieveheersbeestjes gaan. Op een enkele staan  tientallen volksnamen , maar de naam uit de jeugd en het dialect van mijn vrouw staat er niet bij: Ooievaarskokkie.  Dat is uit de Noord-Betuwe.  Kokkie kan ik verklaren: de wetenschappelijke naam is Coccinella septumpunctata. Het zevenstippelig Lieveheersbeestje. Ik denk dat kokkie een verbastering is van Coccinella. Waar die Ooievaar vandaan komt? Met de camera in aanslag heb ik net geprobeerd het beestje terug te vinden, maar dat is mislukt. Dus een archieffoto met twee LHbeestjes. ( En een zootje overwinterende Huisjesslakken.) Deze foto is ook begin maart genomen.
Er liep ook nog een mier op de tegels, ook de eerste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten