woensdag 25 maart 2015

Kolgans J20zwart dood?


Ik vermoedde gister dat mijn vriendin Kolgans J20zwart de eeuwige jachtvelden heeft opgezocht.In Siberie kun je wat betreft de ruimte uit de voeten. Ik denk dat ze daar gejaagde is. Ongeveer 80 x hier afgelezen , waarvan bijna 40x door mij. Vooral in de eerste jaren zag ik haar  bijna dagelijks. Zodra er Kolganzen waren zocht ik haar. "Zo meisje, ben je er weer?" was altijd m'n eerste begroeting. Uit die tijd zijn ook de eerste foto's, genomen met een eenvoudig cameraatje door de telescoop. Digiscooping heette dat. Je moest altijd oppassen voor vignetering, donkere hoeken in de foto. Als je zo vaak een bekende gans afleest ga je je eraan hechten. Zo raakte ik ook gehecht aan het echtpaar MBB en MBN. Vele malen waargenomen, maar de verkering raakte uit en MBBzwart werd op 1/5/2010 voor de laatste maal in Estland waargenomen en MBNzwart op 9/12/2013 in de Bethunepolder bij Maarssen.
Op de foto onze omgeving met de waarnemingen van J20. In de rest van Nederland staan ook wat pijltjes en in Duitsland. De meeste dus hier. Zoals zo veel vogels zijn ook ganzen plaatstrouw. Het was mooi, J20zwart R.I.P.

1 opmerking:

  1. Dat gevoel herken ik. Ik heb ook nog uitgekeken naar haar voor jou. Maar niks, helaas. Zoals jij de J20 had, heb ik mijn Rusjes de 1CU met 1HG. Gelukkig waren ze er afgelopen seizoen weer.

    BeantwoordenVerwijderen