vrijdag 20 maart 2015

Grauwe Gans


Gister was ik bij m'n andere weidevogelboer in Demmerik. Verschillende Kieviten baltsten er op los. Meestal zijn de Kieviten hier wat later met het maken van een nest. Er waren nog maar weinig Grutto's. In de verte hoorde ik een Tureluur. Het drietal is weer compleet, ik moet zeggen viertal, ook het jaarlijkse paartje Scholeksters was aanwezig. Er is een perceel weiland bij gekomen, een ruilverkavelingsruil zo begreep ik. Ook daar even gekeken, in voorgaande jaren zag ik vaak de drukte op dat weiland. Nu nog niks te zien. Wel een Grauwe Gans die zich drukte, plat op de grond. Vreemd gedrag, ken ik niet. Dichterbij gekomen ging de gans met veel herrie op de wieken. Ik vermoedde een nest in de walkant. Niet dus. Een rondje gelopen en toen ging er een andere Grauwe Gans met nog veel meer herrie half vliegend en struikelend naar de overkant van de tocht. Een nest met 5 eieren achterlatend, bebroed.  De gans die zich drukte was natuurlijk het mannetje. Mooi groot nest, maar wel van een Grauwe Gans. Ik ben geen fan van ze, wetend wat ze allemaal aanrichten in de polder. Maar ik heb geen moment overwogen om wat aan het GG-probleem te doen. Zo'n nest is toch een pracht gezicht.  Ik had ook niks bij me. Als je de eieren stuk gooit beginnen ze ergens opnieuw. Ik heb toch een zwak voor broedende vogels, ook al is het een GG.

Goed weekeinde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten