donderdag 26 maart 2015

Voorjaar in huis en weiland.

Op 5 december van het vorig jaar schreef ik over de vruchtdozen van de Magnolia. Als Aliens zaten ze in de boom, een paar jaar terug. Vorig jaar geen enkele. Voordat het blad van die Magnolia tevoorschijn komt heb ik de laatste ongewenste uitlopende takken, in één jaar soms wel anderhalve meter, eruit gesnoeid. Enkele kromme hebben we in een vaas gezet binnenshuis.En  zie hier het resultaat. Wat warmte al niet vermag. Ze bloeien volop en zijn zover, de foto is al weer een paar dagen oud, dat alle bloemen bloeien. Daar wordt een mens vrolijk van. Als ik naar buiten kijk zie ik in de top van de boom de eerste witte puntjes.

Weidevogelbeheer: Maandag bij en op het maisveld vertoefd.  De broedende Kievit was in geen velden of wegen te bekennen. Misschien even foerageren? Die beesten moeten ook eten. Een half uur later nog niet. Dat is foute boel, dacht ik bij mezelf. Op een ander al gevonden nest zat de Kievit wel te broeden en tot m'n grote vreugde ging vlakbij dat nest nog een Kievit op het nest zitten. Later bleek op drie eieren. Na plm. een uur kijken heb ik even een rondje over het maisveld gelopen: m'n voorgevoel was juist. Het nest was leeg, onderin lagen wat schilvertjes en een wat grotere. Zouden de jongen......?? Uitgekomen ? Nee dat kan niet. Dan zou het eerste ei eind februari gelegd moeten zijn. Onmogelijk.Gewoon gepredeerd dus, kraaien? De beide andere broedende Kieviten hadden drie eieren. Ik vond het begin van een Scholeksternest, zit er elk jaar.
Vanochtend in Demmerik geweest, alleen maar gekeken. Zoeken was niet nodig. Alleen wat vrijgezelle mannetjes Kieviten, die nauwelijks van de grond kwamen als er een huwbaar vrouwtje langs kwam. Zes Tureluurtjes baltsten dat het een lust was, en zowaar een Grutto die bezig was met z'n nest. Ook weer een stel Scholeksters, ik ben benieuwd op welk perceel ze dit jaar gaan broeden. De rust werd verstoord door een jagende Slechtvalk. Alles ging de lucht in. Het lukte de valk niet een Spreeuw te grijpen, die vormen een dichte wolk en vliegen in paniek heen en weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten