donderdag 22 januari 2015

Vlinderstruik

Onze Vlinderstruik zit vol in het blad. Allemaal kleintjes, die maar langzaam aan groter worden. Als ik me goed herinner heb ik dit nog niet eerder gezien. Zou  een zacht jaar dit veroorzaken ? Opvallend is dat de kleine blaadjes bedekt zijn met een viltachtige beharing , die, naar mate de bladeren groter worden, verdwijnt. Uiteraard vraag ik me dan af waar dit viltlaagje voor dient. Over het algemeen dient de beharing het verdampen via de huidmondjes tegen te gaan. Zeker in de winter van levensbelang omdat de wortels nauwelijks of geen water opnemen. Gewoon het blad laten vallen is dan de beste oplossing. Dat gebeurt hier niet, bij het groeiende grotere blad verdwijnt juist de beharing, o.a door de regen. In hoeverre dit nu funest zal zijn voor de struik kan ik moeilijk inschatten Ik denk dus dat het een andere functie heeft, n.l. het beschermen tegen de vorst. Jonge, kleine blaadjes zijn opgebouwd uit dunwandige cellen (cambium en vulweefsel), die door hun lichte bouw makkelijk aangetast worden door de kou. Tussen de haartjes van het vilt zit lucht en lucht is een uitstekende isolator. Zie daar de bescherming. Als de cellen wat ouder zijn hebben ze dikkere celwanden en zijn beter bestand tegen de kou. Ik ben benieuwd wat er zal gebeuren als de vorst alsnog toeslaat. Snoeien na de vorst, heb ik geleerd van Elza.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten