woensdag 21 januari 2015

Pijlstaart


Vanochtend bij het Rondje Ronde Venen, het stikte van de ganzen maar daarover straks, ook een blik geworpen op de Waverhoek. Voor ongeveer de helft bevroren. Aan de overkant lag alles nog open. Hier zaten dan ook de Wintertalingen ("kruuk, kruuk"), de Smienten ("pieuwww, pieuwww"), Slobeenden ( speelden stommertje) en nog wat ander spul zoals 13 Pijlstaarten. Vooral het mannetje is een schitterende vogel. Was nu alleen met de telescoop te zien. Druk grondelend zodat de "gepijlde" staart omhoog stak. Op de foto , archief uit 2008, valt de witte zijstreep niet op maar in werkelijkheid loopt de witte benedenhals wat breder door naar boven. Door de lange en smalle hals wordt hij wel de hazewindhond onder de eenden genoemd. De Pijlstaart broedt hier nauwelijks, er zijn elk jaar wel een paar broedgevallen in waterrijk gebied. Niet in het Groene Hart bij mijn weten. Finland en en noordelijk Rusland is het broedareaal. Ze zijn hier meestal op doortrek.
Dan de ganzen. Werkelijk door de hele Ronde Venen grote groepen Kolganzen. Minstens 10.000. Zaten overal , ook waar ik ze nog nooit gezien heb , bijvoorbeeld tegen het fort in Nessersluis aan. Zoveel ganzen en dan maar met één halsring thuiskomen!! Meestal graasden ze met de kont naar me toe, te ver weg, misschien was ik te haastig en wat er aan de hand was met mijn auto? Even dacht ik dat 'ie knaloranje of geel was, want zodra ik stopte vloog de hele klub omhoog.  Ze waren erg schuw vanochtend. Alleen langs de Gagelweg, in de hoek met de Enschedeweg zag ik R23 lime. Is waarschijnlijk in Maren-Kessel in jan. 2014 geringd. Ik was de eerste aflezer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten