maandag 9 oktober 2023

De eerste wintervogels!


 Ze zijn  er weer , de eerste Smienten en de eerste Kolganzen.. De Smienten hoorde ik vorige week al vanaf de uitkijktoren aan de Hollandse Kade  bij Woerdense Verlaat, vandaag zag ik ze in mijn weidevogelland bij Gijs aan de Ter Aase Zuwe, zo'n 20. En op de Bovenlanden tegenover boer Peek ( "Meetings en Milk") ruim 30. Bijna allemaal nog in het eclipskleed, de mannetjes hebben nog geen gele streep op de kop. Eén mannetje al wel, dat is vroeg.

De Kollen? Tot mijn grote verrassing telde ik meer dan 60  Kolganzen die zich een beetje verscholen in het lange gras achter de Grauwe Ganzen. Langs de Hoofdweg achteraan, naast het pas geoogste maisveld. Daar konden ganzen en duiven ( vooral Holenduiven) de achtergebleven maiskorrels nuttigen, en dan nu en dan even grazen in  het naastliggende veld. Her en der stak een Kolgans de bijna witte Kol boven het gras uit. De jongen  nog zonder kol, alhoewel hier  en daar de eerste witgele veertjes te zien waren. Gelet op de lijsten op Waarneming.nl stromen de Kollen de twee laatste weken in ons land  binnen. Het begint weer te kriebelen.
Vooraan twee Grauwen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten