donderdag 5 oktober 2023

30 -poot


 Geen 1000 maar 30 poten. Ik heb ze geteld. Ik was op zoek naar een paar Pissebedden, een prachtig beestje onder de binoculair. Maar onder een bloempot zag ik een paar 1000-poten die ik razendsnel in een petri-schaal wist te krijgen. Heel beweeglijk , bijna geen tel stil. Toch lukte het om door de bino een foto te maken van de kop. Ik zie geen ogen, op de kop twee antennes, die alle kanten op bewegen. Op het eerste segment een zandkorrel. Naast de kop liggen twee lichter gekleurde kaken, of het de bovenste of de onderste kaken zijn weet ik niet , maar op een gegeven ogenblik werden beide antennes door de kaakopening gehaald, als een soort schoonmaakbeurt denk ik. In die antennes zitten, net als in de gelede poten, spiertjes die de bewegingen mogelijk maken.

Over de gehele wereld zijn er meer dan 16.000 soorten duizendpoten beschreven ! In Nederland zo'n 30 soorten. Ze kunnen bijten en dat lijkt op een wespensteek.  Bij sommige soorten is de beet giftig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten