dinsdag 17 oktober 2023

De eerste halsring. X2Azwart.


 De eerste halsring  van dit seizoen en wel in mijn "achtertuin" : Hoofdweg, tussen Ooster-en Westerlandweg. Ik begin mijn ronde altijd op de Hoofdweg, er zaten ganzen ver weg richting Schattekerkerweg. Eerst maar even verder kijken, langs de Bovendijk nauwelijks ganzen, wat Grauwen; Gagelweg, Grauwen; mijn weidevogelgebied, overvliegende Brandjes en wat Grote Canadese Ganzen. Zouden die verhuizen van de Bovenlanden naar Demmerik? Toch maar weer richting huis, die in de achtertuin: er zaten zo'n duizend Kolganzen!! Het gebeurt zo vaak dat ik elders niet aan de slag kom, terwijl ik dicht bij huis zat ganzen heb. Telescoop erop. Eerst tellen: 1000. Nederland is de afgelopen dagen volgelopen met Kollen. Na wat heen en weer scannen de eerste halsring, maar welke? Ver weg, telescoop op 60x. Dan met veel geduld de grote X en eindelijk de 2 en de A. Foto's gemaakt met 400 mm. Resultaat viel thuis tegen. Met wat bewerking werden de 2 en de A duidelijker. De X zit aan de andere kant.

X2A is in Zeeland geringd bij Veere op 15-11-2022 is en daar het hele seizoen in de buurt gebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten