vrijdag 13 oktober 2023

Jonge Groene Schildwants


 Deze wants heb ik vaker afgebeeld,  maar  meen ik, toch niet zo mooi als deze foto. Scherpte is niet alleen vaardigheid, maar ook een kwestie van geluk. ( Zie foto opvliegende Tapuit ) Het beestje is ook op weg naar de winter maar vertoont nog geen winterkleed. Deze soort  is in de winter donkerbruin. Dat begint met een bruine driehoek aan het achterste. Ook nu valt het me weer op dat die ogen zo klein zijn. Voor een insekt zeker, denk aan de grote bolle ogen van een libel.

Hij wordt ook wel Stinkwants genoemd van wege de vieze geur die hij kan produceren. Het is mij nog nooit gelukt dit te ruiken. Moet ik de wants in de billen knijpen, of een tik op zijn grote groene schilden geven? Hij zit hier op een Hazelaar, dat is  de waardplant van deze soort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten