dinsdag 24 oktober 2023

Brandganzen


 Meermalen heb ik mijn belevenissen als jeugdbonder met de Brandganzen vermeld (o.a.  1 nov. 2019 ) , gelukkig zie ik ze hier in het Groene Hart steeds meer, de eerste halsring echter moet ik nog scoren. Gewoon geduld hebben. In bijna elke grote groep Kolganzen zitten  altijd wel een paar Brandganzen. Ik heb me eens verdiept in de naam Brandgans. Daartoe het bekende boek over vogelnamen van Klaas J. Eigenhuis gepakt. Hij schrijft over meerdere verklaringen van de naamgeving. Eén is dat de naam te maken zou hebben met de roetzwarte delen van de vogel die verwijzen naar een brand met roet. In vroegere tijd is  de Bergeend ook wel eens Brandgans genoemd en dan de Rotgans niet te vergeten. Volksnamen zijn bijvoorbeeld Paugoes ( Fries), hij zou lopen als een Pauw (??), Paugaans (Gr.), Nongans en Dondergans. ( Zld). 
Tegenwoordig is een deel van de Brandjes broedvogel in de Delta.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten