vrijdag 7 april 2023

Grutto bespied.


 Ik heb de cameraval enkele dagen en nachten bij het Grutto-nest geplaatst. In die twee dagen en nachten waren er 106 filmpjes opgenomen. Een groot deel was steeds gestart door het terugkeren van de Grutto op het nest. Zodra er iets beweegt start het filmpje.  De Grutto kwam aanlopen en deed de rituele handelingen ( in nest kijken , soms strootjes en klei werpen naar het nest, dan in het nest zinken en met de poten krabben, gestrekt op het nest en  dan  op/in  het nest plaats te nemen) . In het begin zag je dat zij  de camera  maar vreemd vond, dat ding was er eerst niet. maar spoedig behoorde de camera tot de plantengroei en de neststok waar ik de camera aan bevestigd had.  De Grutto zit nu te broeden en je kunt aan het gedrag zien dat zij  4 eieren heeft. Op het filmpje een terugkeer van de Grutto en wat bewegingen die lijken of zij moet poepen. Eierleggen? Er was een filmpje waar de Grutto zo een hele tijd bleef staan. In dit filmpje gaat ze uiteindelijk zitten en doet de pootbewegingen, nadat zij eerst met de snavel wat aan de eieren heeft gefrunnikt. Ik heb maar één keer het mannetje bij het nest gezien, toen er 4 eieren waren denk ik. Zij zat op het nest en veroerde geen veer.

Verder is het heel stil in Demmerik, ik heb een vermoeden dat veel vogels in het reservaat hun heil hebben gezocht, veel plasdras en veel kruiden. 

Alleen op de laptop groot beeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten