maandag 10 april 2023

Een variëteit Wilde Kievitsbloem?


 Gister , in één van de bermen in de Ronde Venen, een opvallend gekleurde Kievitsbloem. Ik heb contact gezocht met een deskundige en hoop informatie over deze "mis"kleur te krijgen. 

Inmiddels contact gehad met mijn deskundige in Friesland,  Klaas Dijkstra heeft een eigen heemtuin  en schrijft dat hij alle drie variëteiten van de Kievitsbloem in zijn tuin heeft staan. Dus toch niet zo zeldzaam als ik dacht. Hij beheert een website met onnoemelijk veel informatie , www. wilde-planten.nl, ( aanbevolen) . 

Ik vraag me nu af of een variëteit een ander woord is voor ondersoort. En is het een toevallige mutatie van het DNA. ?  De taxonomie lijkt zo makkelijk in elkaar te zitten maar verdiep je er maar eens , Wikipedia, ( voor de liefhebber).

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten