zaterdag 22 april 2023

Kleine Plevier




 Ik kreeg van weidevogelvrijwilligers  Rachel en Otwin een foto van het complete legsel van een Kleine Plevier,  een zeldzamere broedvogel in onze polders. Het nest, midden op een kiezelpad waar gelukkig alleen de boer passeert, in de buurt van de Gagelweg. Voor een vrijwilliger een geweldige ervaring, je bent immers op zoek naar nesten van de bekende vier. En dan ligt daar een prachtig nestje, rommelig, maar dat geeft niet. Enkele jaren geleden vond ik een nestje van de Kleine Plevier op het natuurontwikkelingsgebied Galgeland, dat paralel loopt aan de Bijleveld. Een broed. Er was toen de officiele opening van het pontje waarmee je kunt oversteken zodat je op de Geerkade verder kunt wandelen. Maar geen mens zag het nest.  Kleine   Plevieren lijken enorm veel op de Bontbekplevieren, alleen ze hebben een gele ring rond het oog en een zwarte snavel . Bontbekplevieren hebben geen gele ring, maar een stukje snavel is geel. 

Op mijn plasdras langs de Ter Aase Zuwe heb ik een paar jaar geleden een paartje Kleine Plevieren gehad in het voorjaar en die waren aan het baltsen. Ik had stille hoop dat ze zouden nestelen en broeden. Maar niet dus. Wel heb ik een foto kunnen maken van bijna een paring. Zie foto hieronder. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten