maandag 3 april 2023

Eindelijk.


 Eindelijk dan mijn  eerste nest van 2023. Een Kievit met drie eieren. De meeste vrijwilligers van de weidevogelgroep De Ronde Venen & Uithoorn hebben hun eerste nest al gevonden, ik kom de laatste jaren altijd achteraan. Ik ben het dus gewend, maar waar dat aan ligt??  Ik had deze Kievit al vaker in de gaten terwijl hij het nest aan het maken was, maar dat kan net zo goed een speelnest zijn. Ook een Grutto was druk bezig en ik vond het nest, maar leeg. Komt wel. Het plasdras is overdag wat uitgewerkt, ik zal de cameraval maar weer eens 's nachts zetten. Meerdere paren Kieviten en Grutto's verderop het land in. Fel een Buizerd verjagend. Is een goed teken.

Voor hen die niet weten wat een vrijwilliger weidevogelbeheer doet : de gebiedscoöperatie Rijn, Vecht en Venen ( een soort agrarische natuurvereniging) heeft een vrijwilligersgroep die de boeren helpt bij het weidevogelbeheer. Als de boer de nesten zelf niet kan vinden of daar geen tijd voor heeft, kan hij een beroep doen op een vrijwilliger. Zo ben ik al 20 jaar vrijwilliger bij Gijs en Jolanda van Eck in polder Demmerik. ( Je weet wel, Boerderijcamping Demmerik). We zoeken de nesten en markeren ze met een stok zodat de boer weet, als hij gaat maaien, waar de nesten liggen. Hij maait er dan met een grote boog omheen. Verder beschermt hij het nest als er koeien in dat weiland komen. Er zijn nestbeschermers van betonijzer, wij gebruiken een schrikdraadje, dat is veel effectiever. We houden het aantal jongen bij en proberen de jongen naar een ander weiland te verplaatsen als de boer gaat maaien. Dit doen we met vlaggen van plastic ( bijvoorbeeld vuilniszakken)  die ritselen in de wind , daar houden de oudervogels niet van en nemen de jongen mee. Jonge weidevogels kunnen goed zwemmen. Zo weten we vrij goed wat het broedresultaat dat jaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten