zaterdag 18 september 2021

Pennisetum alopecuroides Hameln.


Zo, eindelijk weer eens wat planten voor de tuin gekocht,  ik heb weer zin om wat te tuinieren en er wat kleur en vorm aan te geven. Viooltjes en twee graspollen gekocht, gras met een zeer wetenschappelijke naam, 

 Ik noem het maar gewoon Lampepoetser, de Australische. Een grassoort en die zet ik met opzet in een bak of pot. Ik heb in het verleden het een keer zonder bak gedaan, ook een grassoort, het was een kleine ramp om de plant uit de grond te krijgen. 

Als je de bloeiwijze ziet kun je voorstellen hoe ze aan de naam komen. Vroeger had je petroleumlampen met een lang glas waarin de vlam brandde, het wilde wel eens roeten en dus moest er schoon gemaakt worden. Ik kan me voorstellen dat men deze bloem daarvoor gebruikte. 

Vergelijkbaar met het Pijpestrootje, veenarbeiders maakten met deze grassoort hun pijpen schoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten