woensdag 15 september 2021

Donker Brandnetelkapje !


 Zo net,  8.30 uur, op de schuur in de buurt van de lamp het Donker Brandnetelkapje. Hoe bedenken ze het, maar een prachtig vlindertje. Ik heb een poging gedaan om de vlinder zelf op naam te brengen maar veel uilen, een familie binnen de macro's met plm. 350 soorten in ons land ( wereldwijd zijn er 21.000 soorten beschreven), lijken erg op elkaar. Ik heb deze vlinder niet kunnen vinden. Dus maar weer de determinatie-computer van waarneming.nl geraadpleegd en die kwam dus uit op deze naam. Als ik dan mijn foto vergelijk met de foto's van waarneming.nl en de tekening in het boek klopt het wel. Opmerkelijk zijn de twee roomwitte uitsteeksels naar voren en de twee opstaande bosjes zwarte haren bovenop het beestje. (Ik heb hem onderste boven gefotograffeerd.)

Een waardplant is de Brandnetel dus daar komt de naam vandaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten