donderdag 30 september 2021

De eerste Kollen in m'n "achtertuin".



 Bij het lopen van m'n Argonrondje de eerste Kollen gehoord en gezien in mijn "achtertuin" ( polder De Derde Bedijking). Ik vermoed dat ik nog nooit zo snel het dagelijkse rondje heb gelopen, want als ik een keer de Kolganzen hoor roepen ben ik verkocht. Dan wil ik ze in de telescoop hebben. Want stel je voor dat er een halsring bij zit. Met dat halsring-virus ben ik nou al jaren besmet en dat gaat niet over. Mijn vogel-achtertuin ligt aan de overkant van de Oosterlandweg en kan ik zelfs vanuit mijn zolderraam voor een groot deel bekijken. Maar het is vrij ver weg, dus na de wandel inpakken en wegwezen. Kolganzen zijn vroeg dit jaar, waarschijnlijk heeft de oostenwind flink geholpen om ze in onze contreien te krijgen. Vorig jaar had ik de eerste Kol op 7 oktober, dit jaar op 21 september in Demmerik. En dan nu een groep van 64 Kollen temidden van 80 Grauwe Ganzen. Helaas geen halsring, maar die komen vast en zeker. Op onderstaande archieffoto een Kolgans met een halsring. Als je naar ganzen kijkt let dan op halsringen. Graag invoeren in www.geese.org.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten