vrijdag 17 september 2021

Gehakkelde Aurelia


 Aan het eind van het vlinderseizoen, nou ja eind, er komen nog wel wat vlinders, had ik een  Gehakkelde Aurelia.  De tweede die ik dit seizoen op de Vlinderstruik zag. De achterrand van de vleugels zijn  gekarteld, ik denk dat gehakkeld daarmee te maken heeft. Aurelius was een romeins keizer van 270-275 ( heb ik opgezocht) maar waarom de vlinder naar deze keizer is genoemd kon ik niet in de literatuur terugvinden. In ieder geval een pracht beest.

Ik heb nog nooit zo'n goed vlinderjaar gehad, soms wel 20 op hetzelfde moment op de Vlinderstruik! Veel Atalanta's, soms nog meer Kleine Vossen. Dagpauwogen, Distelvlinders  en meerdere soorten Koolwitjes kwamen ook langs, helaas geen Rouwmantel gezien. Een soort die dit jaar vrij noordelijk is waargenomen. 
Door  de uitgebloeide bloemen te knippen kreeg ik steeds  nieuwe bloemen. De buurman deed dat niet en zijn kant is helemaal gevuld met bruine uitgebloeide bloemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten