dinsdag 21 september 2021

De eerste Kolganzen


 Door mijn contact in Friesland werd ik gister geattendeerd op de aankomst in ons land van de eerste groepen Kolganzen. Die zijn in het weekend waargenomen vooral ter hoogte van Drenthe en , net zoals de Batavieren, bij de binnenkomst van de Rijn.   (De Millingerwaard en de Ooypolder.) Weliswaar kleine aantallen maar ze zijn er, het ganzenseizoen verklaar ik bij deze voor geopend. Ook al omdat ik vanochtend zelf in polder Demmerik ook de eerste heb gezien en gehoord. Ik hoorde ze eerst, even later kwam een paartje over. Kolganzen zijn gemakkelijk te herkennen aan de witte kol rond de snavel een de dwarse zwarte strepen op de buik. Verder een roze snavel en oranje poten. En uiteraard de roep. Op de website Vogelbescherming staan bij alle vogels de roep en de zang. ( foto is een archieffoto)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten