donderdag 23 september 2021

Blaadjes met gaatjes.


 Een steeds groter deel van de natuur is op z'n retour ( of is het haar ?) Ik heb al weer een paar keer onder de Lijsterbes moeten vegen, de bessen zijn eindelijk opgepeuzeld door de Spreeuwen. Nu de volgende stap: bladeren laten vallen. Ik denk dat ook de droogte een rol speelt. 

Hier bladeren van de Witte Waterlelie. Het omhoog waaien is geen aftakelingsproces, maar de gaatjes in de bladeren wel.Tenminste die vallen zo op. Na raadplegen van wat literatuur is de oorzaak van de gaatjes in de bladeren voor mij nog een raadsel. Verschillende oorzaken kom ik tegen: de larven van de Waterleliekever, mineerders, slakken en schimmelziektes.  Ik ben er nog niet uit, ik zoek verder. Graag reacties over dit verschijnsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten