woensdag 18 januari 2023

??? schorsmos


 Op veel daken zie je korstmossen, vooral op de zuidkant. Hier zal de zon een rol spelen, maar ook, als je let op de loop van de afwatering van bijvoorbeeld een zolderraam staan die waterafvoeren vol met Gewoon Dooiermos, een gele laag. Bij mijn ramen dus ook. Maar op de ramen zitten andere korstmossen. Al tijden ben ik van plan om deze te verwijderen, telkens is er wat anders wat moet gebeuren. Dus de korstmossen op de ramen van mijn zolderramen zitten er nog. Gelukkig, ik ben me ook wat meer bezig gaan houden met korstmossen. Geen nood, ik ga ze op naam brengen. Foto's gemaakt, wat bewerkt en uitvergroot en opgestuurd naar de determinatie-computer van waarneming.nl. Het hele boek doorworstelen is onbegonnen werk. 

Het afgebeelde korstmos is een Schorsmos, maar welke? Het is of Gewoon Schorsmos of Witkopschorsmos. Van beide soorten worden de groeiplaatsen genoemd maar een zolderraam hebben ze nog nooit meegemaakt ?. Beide soorten staan op de Rode Lijst met de aanduiding GE . Dat betekent gevoelig, Redelijk zeldzaam dus.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten