dinsdag 10 januari 2023

Kuifeend op het sportpark.


 Van Markermeer tot in een watergang van het Argonsportpark. De Kuifeend is aanwezig in de meeste Atlasblokken van ons land. Behalve de Veluwe , de Achterhoek en Zuid-Limburg en delen van Noord-Brabant, hier ontbreken ze min of meer. Momenteel op de Grote Wije van de Botshol en de Waverhoek de grotere groepen. En dan zie je plotseling tussen de voetbalvelden van het sportpark een enkel mannetje. Al meerdere weken aanwezig, Als ik aan Kuifeenden denk dan denk ik aan grotere warteroppervlakten en niet aan een slootje. toch broeden ze hier in onze polders. Elk jaar ontdek ik wel een Kuifeendennest. Altijd in de wallekant, zij glijdt zo het water in, terwijl het mannetje zenuwachtig heen en weer zwemt. Als er een Zwarte Sternkolonie in een wetering is met behulp van vlotjes, zit er gegarandeerd een Kuifeendennest in de wal.

Ook was er steeds een mannetje Slobeend aanwezig, echter die zie ik niet meer. Ik denk weggejaagd door het vuurwerk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten