maandag 11 mei 2020

Weidevogels in mei.


Door zorg thuis te lang niet in m'n weidevogelweilanden geweest. De zorg wordt gelukkig wat minder, zodat ik vorige week vrijdag en zaterdag weer eens naar Demmerik kon. Ondertussen had Gijs, mijn weidevogelboer,  wel twee Grutto-nesten tijdens het maaien ontdekt en er keurig omheen gemaaid , daarbij ruim gras om het nest  laten staan, zodat de jongen voldoende dekking hebben.
Eén nest gecontroleerd en ik vond drie lege doppen met omgekrulde randen, typisch voor een uitgekomen Grutto-ei. Toen ik naar het perceel wandelde kwamen de ouders me al tegemoet, daarbij heftig tekeer gaand. Op de foto een alarmerende Grutto, je kunt aan de staartpennen zien dat de vogel lange tijd gebroed heeft. De uiteinden zijn verfomfaaid door lang broeden  waarbij de staart omhoog staat.
Er vloog nog een paartje alarmerende Grutto's, zodat ik daar twee uitgekomen paren noteerde. De Tureluur had ik een week terug al gecontroleerd: gepredeerd ! Balen.  Nu vond ik op het eerste perceel een omhoog vliegende Tureluur, de volgende dag weer. Zonder het nest te vinden, onmogelijk in het lange gras, je vertrapt teveel, mag je aannemen dat daar een nest zit. Verder waarschijnlijk op dat stukje een Krakeend. Die broeden meestal midden op het weiland. Worden dan ook vaak uitgemaaid, evenals de Slobeend. In de sloten meerdere paren Kuifeenden, die altijd naast de sloot hun nest maken. Ga ik in de gaten houden.
Op het drooggevallen plasdras zowaar nog een Kievit, tweede leg, met één ei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten