zaterdag 30 mei 2020

Baaaalen



 Bij de gemiddelde weidevogelbeheerder worden momenten van blijdschap  afgewisseld met momenten van flink balen. Zoals vanochtend: ik zag met de kijker de Scholekster  nog op het nest zitten, twee paar Tureluurs gaven aan dat ze jongen hadden,  ik vond nog een broedende Krakeend, maar...het Kievitsnest met de drie eieren, die behoorlijk op weg waren  naar uitkomen  waren gepredeerd, zie foto. 
Bij een uitgekomen Kievitsnest vind je hele kleine schilvertjes van de eischalen onderin het nest, daar is hier geen sprake van. Alle doppen lagen nog in het nest, aan de binnenkant zit wat dooier en in de onderste schaal loopt een bloedvaatje. Dit alles wijst op predatie. Ik meen zelfs dat in het midden een embryo ligt, ik zie iets van tenen en een schedeltje. 
Dan rest altijd de vraag: Wie heeft dit op zijn/haar geweten? Roofvogels als meeuwen en kraaien nemen meestal een ei mee en eten het elders leeg. Ik denk aan een Hermelijn, Bunzing of misschien een Vos. De laatste laat vaak een keutel achter om aan te geven dat hij geweest is. Volgens mij is het een Hermelijn, Wezel of Bunzing geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten