dinsdag 12 mei 2020

Weidevogels in mei 2


Ook de vierde ( Kievit, Grutto, Tureluur en nu ook de Scholekster) kon ik vanochtend noteren. Gijs had al opgemerkt dat er steeds Scholeksters op een weiland, waar gegraasd werd, zaten. Dat betekent voor mij een seintje om te gaan kijken. Door een regenbui vanochtend, die dreigend  in het westen zat. Ik ben halverwege de route snel teruggekeerd, want het zag er behoorlijk nat  uit. In de auto gekomen ben ik direct een stukje verder gereden langs de Ter Aase Zuw om die weide te bekijken. Ik heb 5 spatjes water gehad, terwijl de mensen thuis dachten dat ik ook zoveel water over me heen kreeg. Inderdaad zaten er Scholeksters. Zij doen er vaak uren over om naar het nest te sluipen. Nu niet. Ik zag er één gaan die plotseling verdwenen was. Peilen! De brug bij Leon en de twee boompjes langs de TAZ daartussen op perceel twee. Dat klopte, ik vond ze na wat zoeken. Een Scholekster broedt meestal op drie, meer ruimte is er niet. De eieren zijn wat groter.Gister liepen hier nog koeien !! Onvoorstelbaar dat ze niet kapot getrapt zijn. Ik heb Gijs gevraagd er een schrikdraadje om heen te zetten. Werkt perfekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten