maandag 18 februari 2019

Zwarte Rotgans 2


Het was zaterdag een topdag voor me: twee zeldzame ganzen op plm. honderd meter van elkaar langs de Hoofdweg.( Sorry, ik ben een ganzenfreak en begin er weer over).
Zondag begon de twijfel toe te slaan, ik heb alle foto's die ik had genomen van de Zwarte Rotgans bekeken met een sterke vergroting. en zag op bovenstaande onscherpe foto, statief gebruiken sneuper!, aan de rechterpoot toch iets verdachts.Zou het dan toch een ring zijn? ( Vogels in gevangenschp dragen een ring. Ik heb ook deze foto op waarneming.nl gezet met een opmerking over het vreemde gedrag van de gans. Ik kreeg van de validator van waarneming.nl de verzekering dat het om een wilde vogel ging. Daar heb ik me bij neer gelegd.
Ik kon aan dezelfde website zien dat er gister meerdere vogelaars zijn wezen kijken en zoeken in de Derde Bedijking, geen rotgans gemeld.
Vanochtend even naar Demmerik, daar stikt van het momenteel van de ganzen, maar op dezelfde plek als zaterdag zat weer een groep ganzen in m'n "achtertuin". Nu waren het voornamelijk Kollen. Toch even kijken. NOTA BENE: zat íe er weer, onze zwarte. Weer zenuwachtig tussen de andere ganzen door, nauwelijks foeragerend. Nu en dan weggejaagd alsof het een roofdiertje was. Zo erg was het verjagen dat de vogel opvloog en een andere groep opzocht. Maar hij kon vliegen! Dus niet gekortwiekt of geleewiekt.
In Demmerik 5000 tot 8000 Kollen, 5 Grote Zilverreigers. De ganzen zaten te ver weg om halsringen te kunnen aflezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten