zondag 24 februari 2019

Gier en meeuwen.


Gisternacht en gisteroverdag is mijn "achtertuin"gegierd. Vrijdagavond 22.30 keek ik even de polder in  en zag felle lampen langzaam over het weiland bewegen. Een loonbedrijf dat met een late klus bezig is, dacht ik. 's Ochtends vroeg om 5.30 waren ze weer, of nog, bezig. Toen het dag geworden was zag ik inderdaad een trekker met een mestinjector, die een lange slang voort trok en aan het gieren was. Met een sleepslang hoeven de boeren niet steeds de tank te vullen. Die slang reikt tot aan de boerderij en hangt in de gierkelder. Gelukkig dat ze het  nu doen, over een maand liggen overal nesten van weidevogels en worden dan, zonder maatregelen als een beschermende kooi over het nest, kapot getrokken.
Opvallend is dat zodra de trekker weg is er honderden, nu duizenden meeuwen op af komen. De helft Stormmeeuwen (2000) en de andere helft Kokmeeuwen (2000), ik heb ze geteld,  waarvan er een aantal al weer in zomerkleed, donkere kop, was.  Ik ben geen meeuwendeskundige. Ik zie niet of ze in tweede of derdejaars kleed zijn, maar ik ging toch even scannen. Wie weet. En jawel, ik ontdekte al gauw een paartje Zwartkopmeeuwen . Zie bovenste foto. Het zwart is echt zwart en ze hebben een opvallende rode snavel. Het paartje zit achteraan, met een Kokmeeuw ertussen in.
Ik vraag me altijd af waardoor die meeuwen op een gegierd veld afkomen. Ik vermoed dat door de gier er wormen en misschien larven uit de grond omhoog komen en dan een welkome prooi voor de vogels vormen.
De foto's zijn genomen vanaf de Hoofdweg ter hoogte van de manege.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten