vrijdag 14 september 2018

Bruinrode Heidelibel (kopfoto)

Gezeten onder de luifel kwam er een steeds een libel op een scheerlijn zitten. Een voor mij onbekende soort. Vlug m'n camera gepakt en met de macro-lens gefotografeerd. Dat lukte aardig alhoewel de libel regelmatig een andere plaats op de scheerlijn koos. Er waren er zelfs twee.
Een duidelijke foto wat bewerkt en gecropt. Zie kopfoto. Helaas had ik het libellenboek niet bij me. Dus Naturalis op Waarneming.nl laten determineren. Er kwam direct reactie met een zeer zeldzame heidelibel, dat kon niet kloppen, nog een keer: er kwam nu een Bloedrode Heidelibel uit. Een algemene soort.
Op Waarneming.nl ingevoerd met foto, die ook direct werd ingevoerd. Elke waarneming wordt door een waarnemingbeheerder gecontroleerd.
Echter, er kwam een half uurtje later een reactie van deze beheerder, Martin Borsboom. Het was geen Bloedrode maar een Bruinrode. De afgebeelde libel had geel op de pootjes ( vind ik moeilijk te zien) en had geen snor. Dus geen Bloedrode. Hij schreef ook dat de libellendeterminatie met de computer door Naturalis nog niet betrouwbaar was. Waarvan akte. Had ik m'n boek maar bij me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten