woensdag 1 maart 2017

Plas Dras


Het weer leek wel aardig, tijd dus om de polder weer eens te bezoeken. Een klein rondje Ronde Venen. Hier en daar nog redelijk grote groepen Kolganzen.Totaal 4.000.  Maar slechts één halsring gezien, niet kunnen aflezen. De grote letter was een I. De vogel was te ver weg langs de Hoofdweg in Waverveen. Toch altijd even de telescoop gebruiken, misschien zit er wat zeldzaams tussen, een Roodhalsgans bijvoorbeeld. Ik geloof dat er dit jaar in onze omgeving nog geen enkele Roodhals is waargenomen. Ook niet door Marianne, bij haar lopen ze meestal zo het beeld in. Maar mijn dag eindigde toch uitstekend. Ik kwam in polder Demmerik bij mijn weidevogelgebied en tot mijn grote verbazing, vreugde etc. zag ik dat Gijs een stuk land onder water had gezet: plasdras noemen we zoiets. Verderop heeft íe nog zo'n stukje.
In het voorjaar dient een plasdrasgebied als verzamelplaats van eendachtigen en weidevogels. Zij foerageren hier, rusten en slapen op het water of langs de randen. Deze randen zijn ook erg belangrijk: door de zachte grond kunnen bijvoorbeeld Grutto's makkelijker bij de wormen. Van hier uit trekken de weidevogels overdag de weilanden in en vestigen ze in de buurt hun territoria om te nestelen en te broeden.  Als er later in het seizoen kuikens zijn zitten ze hier graag om insecten te vangen. We hopen op succes. Het plasdras op de foto is vanaf de Ter Aase Zuwe makkelijk te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten